Pytanie:
Jak możesz legalnie roszować w Chess960, kiedy roszada wieża znajduje się na docelowym placu króla?
Brian Towers
2019-10-30 16:21:24 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Zgodnie z zasadami gry w szachy FIDE:

4.4 Jeśli gracz wykonujący ruch:
4.4.1 dotyka swojego króla i wieżę, musi wykonać roszadę po tej stronie, jeśli tak jest to zgodne z prawem
4.4.2 celowo dotyka wieży, a następnie jego królowi nie wolno robić roszady po tej stronie w tym ruchu , a sytuację reguluje Artykuł 4.3.1

Wczoraj w półfinale mistrzostw świata w szachach 960 w następującej pozycji Nepomniatchi próbował roszować przy królestwie, najpierw podnosząc wieżę, aby przesunąć ją z docelowego pola króla (g1) na f1, docelowe pole wieży, a następnie przesuń króla na g1.

Arbiter orzekł zgodnie z 4.4.2, że nie wolno mu roszować przy królestwie, a król musi pozostać na e1 i zajął złą pozycję. Później, po odwołaniu się, zostało to unieważnione i zagrali ponownie.

  [tytuł „Neponiatchi - So, 2019 Chess960 1 / 2 końcowe "] [fen" 2nr1r1k / pb1n1pqp / 1p2p1p1 / 1N1pN3 / 5P2 / 1P4P1 / P2PPQ1P / 2R1K1RB w - - 0 1 "]  

Jonathan Tisdall, na Twitterze poinformował, że:

Według organizatora Jørana Aulina-Janssona, wieża znajdująca się na g1, miejscu docelowym króla, spowodowała wystarczające zamieszanie, aby obalić surowe orzeczenie

To rodzi pytanie: W takich sytuacjach, jak gracz może legalnie roszować po stronie startu wieży na docelowym polu króla?

Jeden humorystyczny, choć niepraktyczny krótkie terminy, zaproponowano rozwiązanie tutaj.

Sugestia MrDodgy'ego była jeszcze bardziej niepraktyczna:

Prawdziwy profesjonalista podniósłby wieżę z g1, podrzucił ją w powietrze, przesunął króla na g1, a wieża wylądowała w martwym punkcie f1. Naciśnij zegar, odchyl się na krześle. Flex.

Wciąż nielegalne.

W jaki sposób legalny byłby zamek? Wieża nie była w pozycji stojącej.
@vsz Chess960 rozpoczyna grę z nieco oszukaną tylną linią, zakłada się, że w tej partii dwie figury nie zostały jeszcze przesunięte z pozycji wyjściowych.
Roszada w szachach 960 zawsze wygląda dziwnie. Kiedy pierwszy raz go spotkałem, byłem zaskoczony, że jest to nawet legalne.
Podczas bicia bierki zazwyczaj podnoszę własną bierkę i jednocześnie umieszczam ją na kwadracie bierki, którą zbieram, podnosząc bierkę, którą zbieram. Nie widzę powodu, dla którego ta sama czynność nie może być zastosowana do umieszczenia króla na polu zajmowanym przez wieżę i jednoczesnego podniesienia wieży
Pięć odpowiedzi:
#1
+17
Brian Towers
2019-10-30 16:38:53 UTC
view on stackexchange narkive permalink

FIDE Laws of Chess faktycznie obejmuje to zaleceniem bez wspominania o problemie.

II.3.2.5.1 Podczas roszady na fizycznej szachownicy z człowiekiem zaleca się, aby Król zostanie przesunięty poza powierzchnię gry obok swojej końcowej pozycji, wieża zostanie następnie przesunięta z pozycji wyjściowej do pozycji końcowej, a następnie król zostanie umieszczony na swoim ostatnim polu

Pierwsza kiedy to czytałem, pomyślałem sobie: "Co za głupia rzecz do zasugerowania? Kto to zrobi?" ale teraz rozumiem, o co chodzi.

Zasady gry w szachy FIDE stwierdzają:

II.3.2.7 Uwagi
II.3.2.7.1 Aby uniknąć jakiekolwiek nieporozumienie, przed roszadą może się przydać stwierdzenie: „Zamierzam roszować”.

Załóżmy, że Nepomniatchi przeczytał to wcześniej i wypowiedział te słowa przed roszadą, czy arbiter pozwoliłby mu zamek tak, jak zrobił?

Wygląda na to, że pomyślano o tym, kiedy przepisy zostały napisane i zostały odpowiednio napisane.

Dla praktycznej zabawy istnieje prostsze rozwiązanie. Zgodnie z 4.4.1 dotknięcie króla, po wieży musi nastąpić roszada. W przypadkach, gdy albo wieża znajduje się na polu króla, albo król jest na polu króla, wystarczy dotknąć króla, a następnie wieżę i wykonać ruch. To rozwiązuje wszystkie związane z tym problemy.

poza tematem, ale dlaczego miałbyś czekać? Jeśli znasz odpowiedź, po prostu ją opublikuj
#2
+11
Brilliand
2019-10-31 04:55:49 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Dotknij swojego króla, a następnie swojej wieży. Zgodnie z zasadą 4.4.1 musisz teraz robić roszadę. Możesz teraz przesunąć króla i wieżę na odpowiednie pola, jak chcesz, ponieważ jesteś już zmuszony do wykonania określonego ruchu i żadne kolejne dotknięcia bierką nie mogą tego zmienić.

#3
+9
PhishMaster
2019-10-30 16:26:43 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Widziałem to w wiadomościach szachowych na kilku stronach i wydaje mi się to całkiem proste. Podnieś K i przesuń ją na g1, jednocześnie wypychając wieżę z pola g1. Następnie przesuń wieżę na jej właściwe pole.

W każdym razie powinieneś najpierw podnieść K, a następnie, jeśli chcesz również podnieść wieżę, złap ją jako drugą i przesuwaj jednocześnie. Tak czy inaczej, przestrzegasz.

Jak przesuwałbyś je jednocześnie? Używanie dwóch rąk do robienia zamku jest nielegalne.
@FedericoPoloni z odrobiną finezji można manipulować dwoma kawałkami jedną ręką, nie upuszczając niczego w niewłaściwym momencie :)
@hobbs Świetnie, teraz niezdarni ludzie częściej popełniają niezamierzony błąd podczas roszady ...
Dokładnie to. Robisz to tak samo, jak przy biciu bierki. Podnieś swój własny kawałek, umieść go po kawałku przeciwnika, podnieś kawałek przeciwnika i zakończ ruch jedną ręką, umieść swój kawałek na środku kwadratu. Jedynym dodanym ruchem jest teraz umieszczenie „zbitej” figury na jej miejscu, a nie obok stołu. (I dostosuj za pomocą * j'adoube *, jeśli to konieczne, przed taktowaniem)
@Michael W skali wymagań koordynacyjnych w świecie gier i sportu trzymanie dwóch pionów w jednej ręce wydaje się dość małą prośbą.
@StianYttervik Mówienie „j'adoube” nie powinno być konieczne, ponieważ kawałek został już dotknięty (i przesunięty). Możesz dostosować dowolną liczbę elementów, zanim naciśniesz zegar, przynajmniej zgodnie z moim zrozumieniem i doświadczeniem.
@xephuk tak. Ja też tak myślę. Ale to miły odruch.
#4
+4
Laska
2019-10-30 17:52:08 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Istnieją dwa problematyczne przypadki w roszadzie Chess960:

  (1) wieża zaczyna na docelowym polu króla. (2) król zaczyna na docelowym polu króla.  

Nie jest poza rozumem człowieka, że ​​przepisy FIDE wyraźnie zajmują się tymi przypadkami. Może przyszła wersja reguł to zrobi.

Jednak najważniejsza zasada FIDE jest taka:

Zbyt szczegółowa reguła może pozbawić arbitra jego swobody oceny i tym samym uniemożliwić mu znalezienie rozwiązania problemu podyktowanego uczciwością, logiką i szczególnymi czynnikami.

Orzekanie w takiej sytuacji musi być trudne. Ale gdyby nie GM Tak hojnie zgodził się na remis, orzeczenie mogłoby skutecznie zakończyć półfinał. Morał dla graczy polega na zachowaniu spokoju i korzystaniu z okazji do apelacji.

Czy docelowe pole króla nie jest dwoma polami w kierunku wieży?
@PeterTaylor W 960 niekoniecznie. W niektórych przypadkach będzie to poza planszą!
@Peter Taylor, zaczyna od pliku b do pliku g, ale zamyka tylko do pliku c lub pliku g - tj. Te same kwadraty co zwykłe szachy!
#5
+3
Stig Hemmer
2019-11-01 14:44:25 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Stian Yttervik skomentował, że moim zdaniem zasługuje na to, aby uzyskać pełną odpowiedź. (Trochę zmieniłem sformułowanie. To nie wina Stiana)

Po prostu udawaj, że król przejmuje wieżę.

Innymi słowy: najpierw przesuń króla. Użyj króla, aby delikatnie odepchnąć wieżę od środka i mocno umieść króla tam, gdzie powinien. Następnie przesuń wieżę tam, gdzie powinna. Uderz w zegar.



To pytanie i odpowiedź zostało automatycznie przetłumaczone z języka angielskiego.Oryginalna treść jest dostępna na stackexchange, za co dziękujemy za licencję cc by-sa 4.0, w ramach której jest rozpowszechniana.
Loading...