Pytanie:
Jaka jest etykieta dawania mata na pokładzie?
Kostya_I
2020-02-03 18:14:58 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Zastanawiam się, co jest uważane za uprzejmy sposób oddania partnera na pokładzie. Czy należy ogłosić mata? Jeśli tak, to czy po wykonaniu ruchu należy naciskać zegar, czy go zatrzymać, czy po prostu nic nie robić?

A może należy cicho nacisnąć zegar, jakby to był normalny ruch, a następnie poczekać, aż przeciwnik się zorientuje (jeśli jeszcze tego nie zrobił) i podać mu rękę?

Cztery odpowiedzi:
#1
+24
PhishMaster
2020-02-03 20:07:08 UTC
view on stackexchange narkive permalink

To jest naprawdę pytanie dla dość nisko ocenianych graczy, którzy mają tendencję do rozgrywania rzeczy do samego końca. Jeśli jesteś dość silny, jedynym powodem, dla którego twój przeciwnik nie rezygnuje wcześniej, jest to, że myślał, że rozegrałeś tak dobrą partię, że pozwala ci wykonać mata (zrobiłem to) lub uważa, że ​​ostateczna pozycja jest piękna i Widziałem to.

Bardzo dobrym przykładem tego drugiego jest mecz pomiędzy Peterem Svidlerem i Magnusem Carlsenem na Grenke w zeszłym roku (2019), w którym Peter pozwolił matowi na szachownicy. Zwróć uwagę na WIELKIE uśmiechy na twarzach obu graczy w tym filmie.

W końcu to tylko zdrowy rozsądek i ludzka przyzwoitość: po prostu bądź pokorny, miły i powiedz " mat "grzecznie i podać rękę. Traktuj osobę tak, jak chciałbyś być traktowana.

  [Wydarzenie „Grenke Chess Classic 6th”] [Witryna „Karlsruhe / Baden Baden”] [Data „2019.04.28”] [Runda "8"] [Biały "Svidler, Peter"] [Czarny "Carlsen, Magnus"] [Wynik "0-1"] [ECO "B30"] [WhiteElo "2735"] [BlackElo "2845"] [FEN "" ] 1. e4 c5 2. Nf3 Sc6 3. Sc3 e5 4. Bc4 Be7 5. d3 d6 6. Nd2 Nf6 7. Nf1 Nd7 8. Nd5 Nb6 9. Nxb6 axb6 10. c3 OO 11. Ne3 Bg5 12. OO Kh8 13 a3 f5 14. Sxf5 Gxc1 15. Wxc1 Gxf5 16. exf5 d5 17. Ba2 Wxf5 18. Hg4 Wf6 19. f4 exf4 20. Hg5 Hf8 21. Hxd5 Wd8 22. Hf3 Ne5 23. He4 Sg4 24. Wce1 Ne3 25. Wf2 Re8 26. Hxb7 g5 27. Wfe2 g4 28. Wf2 Hh6 29. Hc7 Ref8 30. h3 gxh3 31. g3 fxg3 32. Wxf6 h2 + 33. Kh1 g2 # 0-1  
Svidler oczywiście widział partnera, ponieważ wcześniej się uśmiechał, ale pozwolił na to, ponieważ był to taki fajny partner. Bardzo fajny film.
Czy sugerujesz, że czarni gracze w https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1069122 i https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1440796 nie są „dostatecznie silni”? :) Dlatego zapytałem - koledzy na pokładzie zdarzają się na wszystkich poziomach, nawet tych, których gracze nie widzą, ale jest to tak rzadkie, że nawet dla stosunkowo doświadczonych graczy może nie być jasne, jak się zachować.
@Kostya_I Nie znam historii związanej z grą Karpov, ale wygląda na to, że Bareev popełnił błąd i wiem, że Kramnik popełnił błąd, ponieważ był znany. W obu przypadkach była to inna sytuacja niż opisałem w mojej odpowiedzi.
Czy ktoś mógłby mi pokazać, dlaczego nie gra się w Qxg3?
Grałem w różne linie na lichess i widzę, że wszystkie nadal kończą się zwycięstwem Czarnych, ale linie z Qxg3 wydają się znacznie dłuższe i bardziej złożone (a tym samym mają większe możliwości popełnienia błędów lub zaskakujących ucieczek ), gdzie linia `Wxf6` wydaje się natychmiast umierać?
Czy „Wxf6” to tylko humorystyczna rezygnacja? „Widzę, że przegrałem tę grę, ale lol spójrz na zabawną pozycję partnera, w której skończymy, jeśli to zrobię!”
@Brondahl Tak, granie do gorzkiego końca jest w pewnym sensie zabawne. Jeśli białe nie przesuną gdzieś wieży, w następnych dwóch posunięciach tracą dwie wieże, a czarne będą miały dwie hetmany. To po prostu nudne, nie fajne! Podobnie gra Hxg3 po prostu oddając wieżę na f6 (lub gdziekolwiek indziej, do którego mogła się przesunąć).
Hxg3 Rxf2; Hxf2 Hg5 + może trwać dłużej, ale przeciwko Carlsenowi, który spadł z wieży lub hetmana, byłoby łatwym zwycięstwem, wartym natychmiastowej rezygnacji. Sposób, w jaki go rozegrano, był po prostu zabawą Svidlera, pokazującą miłego kumpla. Nie chodziło o przedłużanie łatwo przegranej gry.
#2
+11
Ellie
2020-02-03 19:03:10 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Nie ma nic niegrzecznego w podawaniu mata w taki sam sposób, jak w każdym innym ruchu. Jeśli cokolwiek, np. w formalnych grach i gdy nie ma ryzyka przegranej na czas, przegrywający gracz może uznać za złą etykietę kontynuowanie gry na zupełnie beznadziejnej pozycji, zamiast tego gracze zwykle rezygnują przed matem (patrz także tutaj za powiązane dyskusje na temat etykiety rezygnacji lub grania).

Jeśli chodzi o właściwą etykietę przy dawaniu mata, nie ma w tym zbyt wiele, a właściwie już to podsumowałeś, czyli (w następującej kolejności, z dwoma pierwszymi punkty są najważniejsze zakładając formalną grę):

  • Zazwyczaj po prostu wykonuje się ruch matujący,
  • naciska zegar (ruch liczy się jako oficjalnie zarejestrowany [*] po naciśnięciu zegara, gdy flaga nie spadła).
  • i poczekaj, aż przeciwnik wykona mata, jeśli jeszcze tego nie zrobił (zazwyczaj jest to również sygnalizowane przez kontakt wzrokowy),
  • w tym momencie wyciągnie rękę do Końcowy uścisk dłoni i karty wyników są podpisywane.

Co zabawniejsze, czasami rezygnacja przed matem może stać się trochę niezręczna, gdy przegrywający zdaje sobie sprawę, że mat jest bliski przegapienia kombinacji, jak w tej grze pomiędzy Nepomniachtchi i Sarinem, a czasami dostarczenie jej może być po prostu niesamowite, jak Ivanchuk mata mistrza świata;)

[*]: Ma to być po bezpiecznej stronie (na wypadek, gdyby posunięcie nie było faktycznie matowaniem), mimo że jak wskazał JiK w komentarzach, zgodnie z zasadami FIDE (6.2.1.1) jeśli ruch kończy grę, domyślnie jest zakończony , tj. naciskanie zegara nie jest już konieczne, gdy jest to mat lub pat.

_ "naciska zegar (ruch liczy się jako oficjalnie zarejestrowany po naciśnięciu zegara, gdy twoja flaga nie spadła)" _ Przynajmniej w zasadach FIDE ruch kończący grę, taki jak mat, jest uważany za zakończony przed naciśnięciem zegara ([Fide Laws of Chess 6.2.1.1] (https://handbook.fide.com/chapter/E012018)), więc nie ma potrzeby naciskania zegara po wykonaniu ruchu.
@JiK rzeczywiście, dobra uwaga (odpowiednio zaktualizowana odpowiedź)! Wydaje mi się, że jeśli ktoś błędnie pomyślał, że dostał mata, bezpieczniej jest mimo wszystko nacisnąć zegar jak zwykle, szczególnie w tragicznych sytuacjach, w których brakuje czasu.
@JiK: Jeśli gracz wyrzuci mata bez naciskania zegara, a flaga opadnie, a sędzia nie zauważy, że mat był pierwszy, mogą pojawić się pytania o to, co się stało. Przesunięcie zegara przed upadkiem flagi pozwoliłoby uniknąć takich problemów.
#3
+9
RemcoGerlich
2020-02-03 18:51:59 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Mat natychmiast kończy grę, więc nie ma potrzeby naciskania po nim zegara.

Najlepiej rozegrać to normalnym ruchem, spojrzeć na swojego przeciwnika, a zwykle podają sobie ręce. Możesz powiedzieć „szach-mat”, kiedy się poruszasz lub jeśli on nie zauważy od razu. Tylko nie przesadzaj :-)

Czasami błędnie myślisz, że to mat. Kiedyś to zrobiłem (w ekstremalnych kłopotach z czasem) i powiedziałem „mat!”. Mój przeciwnik uścisnął sobie dłonie i wygrałem finał Pucharu naszego klubu. Dopóki widz nie wskazał, że może po prostu zbić pionka swoim królem - wzór mata, o którym myślałem, że działałby, gdyby to był jego pionek ... Nie chciał już grać i powiedział, że wygrałem, ponieważ zrezygnowałem, ale po dwudziestu latach wciąż mam zły smak.

Więc bądź pewien, czy zamierzasz to ogłosić.

po prostu powiedz czek i przesuń zegar. jeśli to naprawdę mate, w końcu to zobaczy, a jeśli nie, to ruszy i naciska zegar.
FWIW, twój przeciwnik miał rację; Przyjęcie mata przez pomyłkę, podanie ręki i zatrzymanie zegara jest (a przynajmniej było, nie weryfikowałem tego w dotychczasowych zasadach) jako rezygnację. Zwykle powiem coś w stylu: „Myślę, że to kolega” i pozwalam przeciwnikowi to potwierdzić, zanim zaproponuję uścisk dłoni.
@Arlen Dokładnie. Nigdy nie wezmę partnera, chyba że jestem absolutnie pewien. Zwykle po prostu traktuję to jak każdy inny ruch kontrolny i pozwalam przeciwnikowi dowiedzieć się, czy to mat. Kiedy ostatnio sprawdzałem, nadal wygrałeś, jeśli nie określisz wyraźnie mata. Nie ma więc potrzeby ryzykować fałszywego partnera.
„dwadzieścia lat później wciąż mam zły smak w ustach”… jest między nami różnica. W podobny sposób wygrałem na turnieju w 1974 roku, grałem ze skarbnikiem, który był wysoko ode mnie. To była moja najlepsza godzina, wygrałem około 15 $ „najbardziej ulepszonego młodego gracza” czy coś. 47 lat później wspominam to z dumą. To był jeden z tych krzykliwych kumpli, w których rzucasz swoją królową obok króla, on jest zmuszony bić wieżą, a twój rycerz zabija matkę uduszoną. Tyle że mógł po prostu zabrać królową ze swoim królem, jak zauważył przechodni tuż po rezygnacji.
#4
+1
Sergei
2020-02-05 23:31:21 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Zwykle jest to „szach mat, gra końcowa, dzięki za grę”



To pytanie i odpowiedź zostało automatycznie przetłumaczone z języka angielskiego.Oryginalna treść jest dostępna na stackexchange, za co dziękujemy za licencję cc by-sa 4.0, w ramach której jest rozpowszechniana.
Loading...