Pytanie:
Czy gracz może zrezygnować po zamatowaniu przeciwnika?
double-beep
2020-05-31 17:01:06 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Mój przyjaciel niedawno powiedział mi, że kiedyś zamatował swojego przeciwnika, a potem natychmiast zrezygnował, ponieważ uważał swoją wygraną za niesprawiedliwą. To wydarzyło się w turnieju klasyfikowanym przez FIDE.

Przeszukując FIDE Laws of Chess, znalazłem (wyróżnienie moje):

1.2 Cel każdego gracza ma zaatakować króla przeciwnika w taki sposób, aby przeciwnik nie wykonał prawidłowego ruchu. Mówi się, że gracz, który osiągnął ten cel, „zamatował” króla przeciwnika i wygrał partię. [...] Przeciwnik, którego król został zamatowany przegrał partię .

5.1 Partię wygrywa gracz, który zamatował króla przeciwnika. To natychmiast kończy grę , pod warunkiem, że posunięcie prowadzące do pozycji mata było legalnym posunięciem.

Czy jest to w jakikolwiek sposób możliwe, na przykład przesunięcie figury, nie naciskaj zegara, a potem zrezygnuj?

Z ciekawości, dlaczego wygrana była nieuczciwa?
@WW. Nie wiem, ale zakładam, że mój przyjaciel pomylił kawałek, a potem jego przeciwnik pomylił ważniejszy.
Gdybym odmówił zaakceptowania wygranych, gdy moi przeciwnicy popełnili błąd, nigdy bym nie wygrał.
Gdyby planował zrezygnować, nie powinien był wykonywać ostatnich posunięć ...
Trzy odpowiedzi:
#1
+30
Glorfindel
2020-05-31 17:14:23 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Nie, to nie jest możliwe.

na przykład przesuń figurę, nie naciskaj zegara i zrezygnuj?

W szczególności, ta luka jest wyraźnie objęta zasadami:

6.2.1 Podczas gry każdy gracz, wykonując swój ruch na szachownicy, zatrzymuje swój zegar i rozpoczyna zegar przeciwnika (to znaczy, powinien naciskać swój zegar). To „kończy” ruch. Ruch jest również zakończony, jeśli:

6.2.1.1 ruch kończy grę (patrz Artykuły 5.1.1, 5.2.1, 5.2.2, 9.6.1 i 9.6.2)

a 5.1.1 to 5.1 w wersji reguł, które zacytowałeś, więc mat kończy grę przed naciśnięciem zegara.

Myślę, że obaj gracze mogliby udawać mata nie zostało wykonane (lub udają, że nie widzą tego mata), ale jest to uważane za oszustwo, a gdy zostanie odkryte, może spowodować, że obaj gracze przegrają grę, a nawet zostaną wyrzuceni z turniej.

Dokładnie. Mate już zatrzymuje grę, zegar nie ma już znaczenia w tym momencie. Rezygnacja również natychmiast zatrzymuje grę (5.1.2 w moim egzemplarzu), ale nie możesz przerwać tego, co już zostało zatrzymane. Zwróć również uwagę, że definicja rezygnacji jest tutaj: „Gdzie zawodnik się poddaje, zamiast grać dalej do mata”.
Wyobrażam sobie, że gracz mógłby ogłosić: „Wieża na e8 to mat. Rezygnuję”. bez dotykania kawałków.
@FedericoPoloni Myślę, że tak. Nie wspomniałem o tym, ponieważ technicznie rzecz biorąc, to nie to samo, co „matowanie”.
Gracz nie mógł przesunąć figury na pole powodując mata i ogłosić rezygnację - wciąż trzymając figurę w ręce i tym samym nie kończąc ruchu.
@HansOlsson ponownie, „matowanie” jest wyraźnie opisane w zasadach. To nie jest matowanie :)
@Glorfindel - prawda, ale wydaje się, że jest dość zbliżony do scenariusza, mimo że nie jest matowy, dopóki ręka nie zostanie wydana.
@HansOlsson: Gdyby bierka mogła przesunąć się na pole, które nie dawałoby mata, to dopóki ręka gracza nie opuści figury, nie byłoby jasne, że gracz w rzeczywistości zamatowałby swojego przeciwnika. Gdyby jednak istniał tylko jeden legalny ruch dla figury, to dotknięcie bierki oznaczałoby, że jest się zdecydowanym wykonać ten ruch. Nie jestem pewien co do przypadków, w których figura miałaby dwa prawidłowe posunięcia, ale oba skutkowałyby matem. Kolejną zabawną pomyłką byłoby złapanie figury przez gracza, popychając ją przez większość drogi na krawędź szachownicy.
#2
+4
chessie
2020-05-31 23:52:50 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Mógłby spróbować, ale w prawdziwym turnieju FIDE byłoby to nielegalne i niedozwolone.

W małym lokalnym klubie z amatorami, którzy wiedzą, jak by rządzili, gdyby nikt nie znał prawdziwych zasad.

Gdyby to nie był turniej FIDE, ich zasady mogą zezwalać na pewną lukę, która może na to pozwalać. Nie sposób zgadnąć, jakich dziwacznych zasad może używać inna grupa lub klub; więc nie mógł odpowiedzieć na pytanie w tej sprawie.

#3
+4
Nzall
2020-06-02 16:45:21 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Rezygnacja natychmiast po macie nie jest możliwa. JEDNAK zasady FIDE pozwalają graczowi wykonać inną akcję, mianowicie wycofać się. Wypłaty można dokonać poza meczem i przeważnie ma ten sam skutek, a mianowicie, że gracz nie bierze już udziału w turnieju. Istnieją jednak kary związane z tym działaniem, jeśli sędzia FIDE uzna, że ​​przyczyna wycofania się jest niewystarczająca lub podczas turnieju o mistrzostwo świata, który może obejmować dowolne wykluczenie z pozostałej części mistrzostw w tym roku.



To pytanie i odpowiedź zostało automatycznie przetłumaczone z języka angielskiego.Oryginalna treść jest dostępna na stackexchange, za co dziękujemy za licencję cc by-sa 4.0, w ramach której jest rozpowszechniana.
Loading...